بهینه سازی مصرف انرژی با عایق های سازگار با محیط زیست

 صرفه جویی در مصرف انرژی

از آنجایی که دسترسی به منابع انرژی در کشورهای توسعه یافته از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد. انسان هر روز به انرژی بیشتر وابسته می شود و تقریبا بدون آن نمی تواند زندگی کند. از سوی دیگر مصرف انرژی باعث آلودگی های محیط زیستی، تشکیل گازهای گلخانه ای در اتمسفر زمین و در نتیجه باعث گرم شدن زمین می شود که این امر سبب می گردد با دست خودمان محیط زیستمان و محل زندگیمان را نابود کنیم. مقدار بسیار زیادی از انرژی در شهر ها به خاطر تجهیز نبودن ساختمان ها به عایق های گرمایی می باشد.
 ما در ادامه به یکی از راه حل ها درباره ی موثرترین شیوه هایی که ما در ایران اجر می کنیم می ‌پردازیم و با دادن راه حل هایی سازگار با محیط زیست آنها را بررسی می کنیم.
 

اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی

بهینه سازی مصرف انرژی در بسیاری از بخش‌های حمل و نقل، تولید و کشاورزی امری ضروری است ولی گاهی اوقات به آسانی انجام نمی شود. برای مثال بهینه سازی در بخش ساختمان یک ضرورت مهم است. در ساختمان ها  حجم مصرف انرژی بسیار زیاد است ولی بسیار شاهد در انجام آن سهل انگاری در اجرای آن هستیم.
برای صرفه جویی در مصرف انرژی ما باید ساختمان‌ هایی بسازیم که کم مصرف باشند. برای کم مصرف شدن ساختمان ها باید آن ها را طوری بسازیم که عایق گرمایشی داشته باشند و دوستدار محیط زیست باشد. بسیار مهم است که  ساختمانی که میسازیم به گونه ای دوستدار طبیعت باشد که هم مصالح اجرایی آن سازگار با محیط زیست باشند و هم کار کرد آن به نفع محیط زیست باشد. برای اجرای چنین برنامه ای باید  راه کارهایی ایمنی برای کاهش مصرف انرژی و انجام کارهایی در راستای محیط زیست، از مردم خواسته شود که مصرف انرژی را کم کنند و در ساختمان‌ها از عایق استفاده کنند.

 

هزینه های عایق کاری ساختمان

همانطور که همه ی ما می‌دانیم بسیاری از ساختمان ها برای مصرف بهینه انرژی ساخته نشده‌اند. ساختمان هایی وجود دارند  که مقدار های بالایی از سرما و گرما را حفظ نمی کنند. به دلیل اینکه دیوارها سقف و کف آنها عایق نیستند سیستم های سرمایشی و گرمایشی آن ها سرما و گرما را از دست میدهند و مجبورند برای تامین گرما یا سرمای ساختمان چند برابر میزان استاندارد کار کنند. به تبع کار کردن بیش از حد این سیستم ها، میزان هزینه ی ساختمان هم بالا میرود ولی با اضافه کردن عایق به سقف ها و کف ساختمان در همگام پروسه ی ساخت آن، حداکثر هزینه ای که به کل هزینه ی ساخت و ساز اضافه می شود، ۵ درصد به قیمت کل ساختمان است و حتی گاهی نزدیک به صفر زیرا اگر در مصرف انرژی صرفه جویی می شود این رقم با صرفه جویی حتماً برگشت خواهد داد خواهد شد.
 

پشم سنگ عنوان عایق

پشم سنگ یکی از عایق های حرارتی متشکل از الیاف معدنی است که ماده اصلی این عایق سنگ آتش فشانی بازالت می باشد. از این عایق برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان های اداری، مسکونی و کارخانه‌ های تولیدی استفاده میشود این عایق  به ما کمک می کند که به مقدار بسیار زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کن.یم این صرفه جویی نه تنها سود مالی بسیار زیادی برای ما دارد بلکه به محیط زیست هم صدمه ای وارد نمی شود چه بسا که این حق خود انسان های دوستدار محیط زیست است با استفاده از از عایق پشم سنگ دیگر برای ایجاد گرمایش و سرمایش ساختمان هایمان تولید بیش از اندازه دی اکسید کربن نداریم. پشم سنگ علاوه بر استفاده به عنوان عایق گرما و سرما یک عایق مقاومتی در برابر آتش نیز هست اگر پشم سنگ به آتش برخورد کند مشتعل نمی شود و فقط ذوب می شود که این خود نوعی حفاظت در برابر آتش است. علاوه بر این پشم سنگ بسیار سازگار با محیط زیست است و آسیبی به پوست انسان نمی رساند و باعث سوزش پوست نمی شود. اگر ساختمانی دچار حریق شود پشم سنگ فقط مقاومت خود را از دست می‌دهد نرم می شود و تغییر شکل می دهد. بدین صورت در هنگام حریق مشکلی برای ساختمان به وجود نمی آید و تا رسیدن امداد آتش پخش نمی شود. به دلیل خاصیت مشتعل نشدن در هنگام آتش سوزی، پشم سنگ برای سکوهای نفتی هم عایقی بسیار مناسب است.
عایق پشم سنگ علاوه بر همه اینها خاصیت آکوستیکی برای جلوگیری از انتقال صدا از دیوارها و کف است. به خاطر این خاصیت فوق العاده از آن در فرودگاه ها، زیر ریل ها، سالن های سینمایی و سالن های تئاتر را نیز استفاده می شود.
 

روش های اجرای عایق ساختمان

برای استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق روش های گوناگونی وجود. دارد یکی از این روشها عایق کاری پشم سنگ با سازه است از آنجایی که پشم سنگ بسیار منعطف می باشد برای استفاده از در سازه ها و قالب های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد
 

 عایق کاری پشم سنگ با شیوه های جدید

ساندویچ پنل یکی از جدید ترین و سریعترین و پیشرفت ترین عایقهای است که برای ساختمان به کار می رود از ویژگی های آن می توان به اجرای ساختمان در کمترین زمان و بهترین نتیجه اشاره کرد.
 

عایق کاری با مصالح عایق

 در این روش با استفاده از بلوک های با مقاومت حرارتی بالا به عنوان اجزای تشکیل دهنده ی دیوار استفاده میشود در این حالت خود دیوار به اندازه کافی خاصیت عایق دارد و به همین خاطر نیازی نیست که روی آن آن هیچ عایق دیگری نصب کنیم. از مهم ‌ترین مصالح عایق می‌توان به بتن سبک گازی، لیکا و پرلیت اشاره کرد.
 

عایق کاری بدون سازه

این روش برای عایق هایی که به اندازه ی پشم سنگ منعطف نیستند می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اجرای این روش، شیوه های  مختلفی دارد. از شیوه های عایق کاری بدون سازه، می توان به روش دو دیوار مابین، عایق بین، عایق برد پلی استایرن با دانسیته بالا و ملات سیمان اشاره کرد
 
 
 
دانستن انواع روش های صرفه جویی در مصرف انرژی، فرهنگ سازی درباره آن و جلوگیری از از اسراف انرژی، باعث کاهش هزینه ها و کمک به حفظ محیظ زیست می شود. برای پیشرفت کشورمان و ساختن آینده‌ ای بهتر برای فرزندانمان و دسترسی بهتر و بیشتر به انرژی ها باید از آنها درست استفاده کنیم و آن ها را بیهوده تلف نکنیم.
بازدید: 1025تاریخ انتشار : 1399/04/17

    +