پشم سنگ چیست؟

 پشم سنگ چیست؟

 
پشم سنگ در حقیقت یک پوشش و عایق صوتی و حرارتی می باشد که با الیاف معدنی بوده و ماده اولیه تشکیل دهنده پشم سنگ بازالت است که از گروه سنگ های آذرین می باشد و از باز مانده های فعالیت آتشفشان است برای ساختن و تولید پشم سنگ بازالت را در دمای مشخصی از 1500درجه سانتی گراد ذوب میکنند با استفاده از روشهای خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می کند.
97% کل محصول پشم سنگ را این الیاف تشکیل می دهد، 3% باقی مانده رزین و روغن های مورد نیاز برای فرم دهی الیاف متناسب با نوع محصول مورد نیاز می باشد.این ماده به عنوان یکی از انواع مواد عایق در ساخت ساندویچ پانل ها مورد استفاده قرار می گیرد.
پشم سنگ كه در زبان انگليسي ROCK WOOL ناميده ميشود، جزو خانواده عايق هاي حرارتي متشكل از الياف معدني است به همين دليل گاهي به آن MINERAL WOOL هم اطلاق ميشود.
ماده اوليه اصلي براي توليد اين عايق، سنگ بازالت، ازگروه سنگ هاي آذرين است كه بازمانده فعاليت هاي آتش فشاني است و در كشور ما به وفوروجود دارد .
محصولات عايق پشم سنگ نقش مهمي (چشمگيري) در صرفه جويي انرژي به وسيله كاهش مصرف انرژي درخانه‌ها، ساختمانهاي اداري و تجاري و كارخانه هاي توليدي دارند. عايق كاري اصولي كمك ميكند كه درخانه‌ها و محل كارمان انرژي فوق العاده كمتري مصرف شود.
صرفه جويي در مصرف انرژي به وسيله عايق كاري به محيط زيست نيزكمك ميكند. عايق پشم سنگ به وسيله كاهش انرژي مورد لزوم براي گرم يا سرد كردن خانه ها و ساختمان هاي تجاري از متصاعد شدن دي اكسيد كربن بيشتر از كارخانه هاي مواد برق براي گرمايش و سرمايش ساختمان ها جلوگيري ميكند.
عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی با تحمل دمای ۷۵۰+ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب ۱۳۰۰ و نیز تحمل برودتی آن ۳۰- درجه سانتیگراد است، پشم سنگ و سرباره دارای ضریب انتقال حرارتی بسیارکم بوده و قدرت عایقی آن ۳۳ برابر دیوار بتونی و ۲۲ برابر دیوار آجری است.

تاریخچه پيدايش پشم سنگ

در حدود سالهاي. 1900 دانشمندان در اطراف آتشفشان كيلةو در هاوايي ماده عجيبي به شكل پشم پيدا كردند كه از درختان آويزان بود بررسي ها نشان داد كه آنها رشته هاي سنگ هستند كه خواص استثنايي دارند ( آنها خواص فوق العاده ضد آتش داشتند قابليت هاي عالي براي عايق داشتند و همچنين كامل طبيعي بودند.)
پس از آن اروپاييان با الهام گيري از قوانين آتشفشاني كارخانه هاي پشم سنگ زيادي احداث كردند. شرايط آب و هوايي سرد در اين كشورها تقاضاي زيادي براي اين محصول بوجود آورد و باعث توسعه روزافزون كارخانه هاي پسم سنگ شد.
عايق هاي پشم سنگ و سرباره كه به عنوان پشم هاي معدني نيز شناخته مي شوند در طول قرن ها به صورت طبيعي ساخته مي شده اند. به هنگام فوران هاي آتشفشاني وقتي كه بادي قوي روي جريان گدازه هاي مذاب مي وزید، اين گدازه ها به شكل الياف نرم و لطيفي درمي آمد كه شبيه پشم به نظر مي رسند.
از اين الهام طبيعي يكي از ابتكاري ترين عايق هاي چند منظوره اي كه امروزه دربازار به چشم مي خورد بوجود آمد.
عايق هاي پشم سنگ و سرباره امروزي نمونه هاي پيشرفته اي از اشكال قبلي هستند كه از انواع بازالت و سرباره هاي صنعتي بدست مي آيند. چند منظوره بودن اين عايق ها به آن ها امكان بكار رفتن در گستره وسيعي از كاربردهاي مسكوني، تجاري و صنعتي مي دهد كه مي تواند براي ما دمايي مطلوب، آرامش صوتي و شايد منحصر به فردترين حفاظ در برابر آتش را مهيا كند.
با وجود اينكه پشم سنگ و سرباره به اندازه عايق هاي ديگر نزد مصرف كنندگان ايراني شناخته شده نيستند، اما اين محصولات فيبري بيشتراز يك قرن است كه در جاهاي مختلف دنيا بصورت بسيار مفيد در ساختمان ها به كار برده مي شوند و تا امروز نيز يكي از ابتكاري ترين و پرمصرف ترين عايق ها باقي مانده اند.
پشم سنگ به عنوان مؤثرترین، پرکاربردترین و مقرون به صرفه‌ترین عایق صوتی و حرارتی در بازار امروز شناخته می‌شود. پشم سنگ با تحمل حرارتی بین منفی30 تا مثبت 750 درجه سانتیگراد و جذب صوتی حداقل 50 تا 250 دسی بل (بسته به ضخامت و دانسیته محصول)، بهترین انتخاب چه به عنوان عایق صوتی و چه عایق حرارتی است.

خواص كلي

مهمترين ويژگي عايق پشم سنگ مقاومت استثنايي آن در برابر آتش است.پشم سنگ آتشگير نيست و مشتعل نمي شود در نتيجه به عنوان نوعي حفاظ در برابر آتش شناخته شده هاست. به همين دليل در اكثر كشورها تخفيفهاي ويژه اي در مورد بيمه ساختمانهايي كه با پشم سنگ عايق شده باشند قائل ميشوند .
پشم سنگ محيط مناسبي براي رشد آفت، قارچ، باكتري و حشرات موذي نيست و به عنوان يك ماده غيرآلي در برابر اين انگلها مصونيت دارد . جالب است بدانید که این الیاف به صورت ذاتی استریل هستند. بين انواع عايقهايي كه تا به حال در دنيا ساخته شدهاند، پشم سنگ بي ضرر ترين آنهاست و با محيط زيست بطوركامل سازگار است. برخلاف عايقهاي ديگر دراين گروه، پشم سنگ آسيبي به پوست نمي رساند و باعث سوزش آن نميشود.
 همچنين باتمام مصالحي كه در ساختمان و صنايع به كار ميروند سازگار است و تماس آن با اين مصالح مشكلي به وجود نمي آورد. موجب خوردگی یا از بین رفتن سایر محصولات نخواهد شد. بنابراین همجواری آن با محصولات ساختمانی هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
تحت تاثير تركيبات شيميايي و يا ميكرو ارگانيسم ها تجزيه نمي شود. هوادهي ريشه در آن بخوبي صورت مي گيرد. به دليل حفظ رطوبت كافي، گياهان كمتر تحت تاثير كم آبي موقت قرار مي گيرند.  پشم سنگ ماده اي سبك استريل و عاري از عوامل آلوده كننده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                     
بازدید: 1666تاریخ انتشار : 1399/05/05

    +